15-10-2020
De winter is in aantocht en daarom hebben wij een aantal tips verzameld, zodat je voorbereid bent als de kou toeslaat.
Iedere winter vinden er gemiddeld 2000 schoorsteenbranden plaats. Je opstalverzekering vergoedt in de meeste gevallen de schade, tenzij je de schade had kunnen voorkomen. Natuurlijk is voorkomen altijd beter dan genezen. Daarom zetten we drie eenvoudige tips voor je op een rij om een schoorsteenbrand te voorkomen.
Een schoorsteenbrand ontstaat over het algemeen doordat aanslag op de schoorsteenwand vlam vat. Deze aanslag kan roet zijn of creosoot, een brandbare teerachtige vloeistof. Daarom is het aan te raden om tenminste een keer per jaar de schoorsteen te laten vegen zodat het rookkanaal weer schoon wordt en de lucht makkelijker afgevoerd kan worden. Hierdoor voorkom je ook dat er giftige en/of schadelijke gassen in de woonkamer terechtkomen.
Niet alle houtsoorten zijn geschikt om op het vuur te gooien. Hout voor in de open haard moet schoon en droog zijn. Stook dus geen hout dat net gekapt is en nog vochtig is. Bewerkt resthout, bijvoorbeeld van een oude geverfde kledingkast, is eveneens niet geschikt voor de open haard. Tot slot wordt ook het gebruik van naaldhout sterk afgeraden vanwege de hars die verkleefd met de kachelpijp.
Er is altijd een risico dat het misgaat. Zorg daarom dat er zand of zout klaarstaat om het vuur mee te doven. Gebruik geen water. Hierdoor kan er namelijk een ontploffing ontstaan. Bovendien zorgt water voor een enorme rookontwikkeling in de woning. Natuurlijk is het ook aan te raden een brandblusser binnen handbereik te houden.
Bron: adfiz.nl
De meeste mensen met een buitenkraan kijken hier na de zomer niet of nauwelijks meer naar om. Soms wordt de kraan in de herfst nog gebruikt, maar in de winter maakt nagenoeg niemand er gebruik van. Hier schuilt direct het grootste gevaar van een buitenkraan in. Er blijft namelijk water aanwezig in de leiding. In de wintermaanden kan dit water bevriezen. En wanneer water bevriest, zet het uit. Dit kan ervoor zorgen dat de leiding van uw buitenkraan knapt. Als gevolg hiervan kan een lekkage ontstaan.
De leiding van een buitenkraan wordt doorgaans aangesloten op het bestaande waterleidingnetwerk in uw woning. Hierdoor hoeft u de kraan enkel open te draaien en stroomt er water uit. Hartstikke makkelijk natuurlijk, maar hoe sluit u zo’n kraan eigenlijk af? Indien u de hoofdkraan in uw meterkast dichtdraait, heeft u immers in de rest van uw huis geen water meer. Gelukkig hoeft dit ook niet. Bij het aanleggen van uw buitenkraan is er ongetwijfeld een klein kraantje in uw woning geplaatst. Deze zit meestal vlak na de aansluiting op het bestaande leidingwerk. Om de toevoer naar de buitenkraan te stoppen, draait u simpelweg het kraantje dicht.
Heeft u het kraantje afgesloten? Ga er dan niet vanuit dat u er al bent. Toch maken veel mensen deze fout wel. Indien u alleen de toevoer naar uw buitenkraan afsluit, blijft er water in de leiding zitten. U moet dit water er dan ook uit laten lopen nadat u de toevoer heeft afgesloten. Dit kan heel eenvoudig door de buitenkraan open te zetten. Wacht net zo lang tot de laatste druppels water uit de leiding verdwenen zijn en draai deze dan goed dicht. Hierdoor weet u zeker dat er geen lekkage kan ontstaat in de leiding van uw buitenkraan als gevolg van bevriezing.
Bron: hoofddorploodgieters.nl
Winterbanden bieden vanaf 7 graden Celsius en daaronder meer grip dan zomerbanden. Niet alleen op sneeuw, maar ook op een nat wegdek. En dat laatste komt in Nederland natuurlijk veelvuldig voor. In de jongste winterbandentest vind je welke winterbanden je wel en niet moet kopen.
Winterbanden zijn uit een andere rubbersamenstelling opgetrokken dan zomerbanden. Verder hebben winterbanden een heel ander profiel met extra lamellen. Dat zorgt voor meer grip. In de afbeelding hieronder zie je precies het verschil in remweg op sneeuw met wintebanden en all seasonbanden en met zomerbanden. Ter vergelijking: op droog wegdek is de gemiddelde remweg 12 meter en op nat wegdek 15 meter. De remweg op sneeuw is ook met winterbanden zó lang dat je je rijstijl aan moet passen. Rijden op sneeuw met zomerbanden is simpelweg gevaarlijk, dan helpt ook een aangepaste rijstijl niet meer.
Naast winter- en zomerbanden zijn er ook 4-seizoenenbanden (all season). Dit type band is een compromis tussen een zomer- en een winterband. Hij heeft duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter maar ook duidelijke tekortkomingen ten opzichte van een winterband in de winter. Ten opzichte van winterbanden vertonen all season banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan all season banden.
Op hellende wegen met sneeuw zal de grip al gauw tekort schieten, wegrijden vanuit stilstand op een helling wordt dan heel lastig. All seasonbanden zijn dus echt niet geschikt om even een besneeuwde bergpas op en af te rijden. In een vlak land als Nederland is de 4-seizoenenband wel inzetbaar, op bijvoorbeeld een tweede auto die niet meegaat naar de wintersport.
Met all seasonbanden moet je zowel in de zomer als de winter je rijstijl aanpassen. Door meer afstand te houden en je snelheid aan te passen kun je compenseren voor de tekortkomingen die deze banden ten opzichte van de specialisten hebben. Het is de vraag of je dat moet willen. De veiligste combinatie is winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.
Bron: ANWB.nl
1x per maand en altijd makkelijk opzegbaar.
Reactie toevoegen